Wyszukiwarka Google stała się głównym serwisem, gdzie wyszukujemy treści w Internecie. Inteligentny pomysł na uporządkowanie zasobów internetowych i zarazem bardzo wygodne i szybkie wyszukiwanie treści na podstawie fraz.
To co wyróżniło wyszukiwarkę Google od innych wyszukiwarek, to jakość wyników. Od wielu lat wyszukiwarka Google wytwarza około 80% ruchu w Internecie.
Wraz z ogromną popularnością tego serwisu pojawiło się pojęcie SEO oraz pozycjonowanie stron internetowych. Używa się tych pojęć zamiennie, jednak pojęcie “pozycjonowanie stron internetowych” jest pojemniejsze. SEO pochodzi od search engine optimization – czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Oznacza to działania tzw on-site – czyli postępowania na samej stronie internetowej, ewentualnie jeszcze te związane z serwerem – jego dostępnością i szybkością. Natomiast pozycjonowanie strony internetowej to oprócz działań on-site również działania off-site, czyli wychodzące poza samą witrynę internetową.
Albowiem to właśnie wyszukiwarka Google może dać najwięcej ruchu, i to co niezwykle istotne – bardzo wartościowego ruchu, firmy pragną by ich strona internetowa znalazła się na górze wyników wyszukiwań. W przypadku fraz popularnych chętnych na miejsca na pierwszej stronie wyników jest więcej niż miejsc, także trzeba dokonać pewnych starań, aby tam się znaleźć. Można zająć się tym samemu, jednak wymaga to wiedzy i czasu. W wielu przypadkach zasadnym jest skorzystanie z usług specjalisty SEO.
Co należy oczekiwać od specjalisty SEO
Od strony formalnej na pewno precyzyjnego określenia na piśmie celu działań. Pamiętać należy, że podstawowym celem działań czy to freelancera czy agencji SEO ma być wzrost pozycji na konkretne frazy. Branża jest bardzo specyficzna ponieważ algorytm nie jest ujawniony, można działać tylko na bazie ogólnych informacji od Google oraz doświadczenia – własnego lub tych którzy chcą się podzielić. Zanim, szczególnie w przypadku trudniejszych fraz, ujrzy się jakieś efekty, może minąć trochę czasu. Ten czas liczy się częstokroć w miesiącach, często może to być 12 miesięcy. Ponieważ jeszcze jakiś czas po rozpoczęciu współpracy może nie być widać efektów na stronie wyników wyszukiwań istotne by w umowie były takie ustalenia aby klient miał wiedzę co robi specjalista SEO.
Od strony merytorycznej należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Specjalista SEO powinien:
- wykonać analizę witryny klienta, fraz, konkurencji w serpach,
- przedstawić sugestie optymalizacyjne dla strony internetowej klienta – jeśli takie są potrzebne,
- przedstawić założenia dotyczące budowy profilu linków zwrotnych,
- zapewnić monitoring witryny.
specjalista pozycjonowania stron internetowych