Elementy wizualnej identyfikacji firmy są jednym z istotnych składników budowania marki. Loga firm albo ich wyników są tak samo znane jak te produkty. Są utożsamiane. Myśląc o pepsi-coli widzimy charakterystyczną butelkę, kojarzymy kolory, widzimy logo. Logo jest kluczowym elementem systemu wizualnej identyfikacji firmy, jest graficznym podpisem marki. Można te powiedzieć, że jest taką skarbonką, do której przez lata odkładają się opinie milionów osób korzystających z produktów czy usług konkretnej firmy.
Na system identyfikacji wizualnej oprócz logo mogą wiązać się wzory graficzne, kolory, kształty 3 d.
Te składniki widać na stronach internetowych, materiałach promocyjnych, drukach firmowych. Oczywistym wyborem jest odzież robocza . Mogą to być czapki robocze, koszule itd.
Elementy wizualnej identyfikacji firmy tworzą jej aurę, są jej fizyczną twarzą. Winnym być odbiciem branży. Na przykład, jeśli firma sprzedaje nasiona roślin ogrodowych, powinna w naszym systemie identyfikacji użyć motywów nawiązujących do roślin – kształty liści, różne odcienie zielonego.
Poza tym elementy wizualnej identyfikacji firmy tworzą jej specyficzny obraz.